Activitati pentru dezvoltarea motricitatii fine – Partea I


Dezvoltarea motricitatii fine este esentiala in pregatirea copiilor pentru scriere. Multi prichindei au dificultati in manuirea corecta a creionului pentru simplul motiv ca muschii mainii nu sunt antrenati suficient.

Va propun astazi cateva activitati care se pot incepe – in functie de copil – chiar de la 18-20 luni. E important insa sa nu fortati nota si sa nu transformati aceste activitati intr-o munca plictisitor de grea pentru cei atat de micuti. De multe ori, ei vor fi stangaci in miscari si se vor arata semne de frustrare – e important ca activitatea sa se desfasoare intr-o atmosfera relaxata si toleranta la schimbari rapide de interes, oboseala, abandonare si revenire, toate specifice varstei.
Prichindeii de peste doi anisori si jumatate se vor arata mult mai entuziasmati si interesati de acest tip de activitati. Am vazut copii capabili sa se concentreze asupra unor astfel de activitati pentru 15-20 minute, ceea ce este foarte mult pentru aceasta varsta, insa exercitiile ii fascineaza si-i captiveaza pur si simplu. Atentie asadar la semnalele pe care le da copilul si acordati-i timp si spatiu sa stapaneasca aceste miscari destul de dificile la inceput.
Inainte sa trec la prezentarea efectiva a activitatilor (o voi face in 3 articole distincte), doresc sa precizez ca ele sunt inspirate din pedagogia Montessori. Maria Montessori a pus un accent deosebit pe activitati care dezvolta autonomia si motricitatea fina si grosiera la copiii anteprescolari. In viziunea ei, cei mici trebuie sa fie pregatiti pentru manuirea creionului inainte sa li se ofere creionul si inainte sa avem pretentia ca ei sa-l tina si manevreze in mod corect.

Copyright imagine: http://smilinglikesunshine1.blogspot.com

 

Materialele necesare:
  • cubulete din lemn, piese de lego, pom-pomi sau ciucuri din vata, cuburi de zahar, etc. (oricare din aceste materiale pe rand, nu toate odata;
  • doua castroane

Modul de organizare al activitatilor:

  • cate o activitate pe sedinta/zi!! Nu exagerati cu repetarea acestui tip de activitate intr-o zi, pentru ca veti contribui la instalarea rapida a plictiselii si va veti lovi foarte curand de refuzul copilului de a mai face activitatea.
  • inainte de inceperea activitatii, antrenati copilul in cateva exercitii de incalzire a musculaturii mainii: inchidem-deschidem pumnul, cantam la pian in aer si pe masuta, batem din palme, rotim incheietura manutelor, etc.
Etapa I: Folosirea degetelor pentru mutarea materialului de lucru (de dimensiuni mai mari) dintr-un castron intr-altul
  • In prima etapa, cei mici se vor folosi doar de degetele de la manuta pentru a muta materialul de dimensiuni mai mari (cubulete lemn, cuburi lego, pom-pomi mari, cuburi de zahar etc) dintr-un castron intr-altul.
  • Se ofera copilului doua castroane: un castron plin cu material de lucru si unul gol. Folositi cate un singur tip/sedinta, nu amestecati cuburile de lemn cu pom-pomi, etc.
  • Demonstrati copilului (in timp ce-i explicati in termeni cat mai simpli) ca trebuie sa mute tot continutul primului castron in cel de-al doilea, apucand cate un singur obiect, folosindu-se de index si degetul mare. Nu se permite mutarea materialului cu pumnisorul plin – scopul nu este sa mutam cat mai repede, ci sa exersam apucarea unor obiecte folosind degetele mentionate.
  • Daca copilul se arata dispus sa continue, schimbati materialul. Repetati de cate ori isi doreste copilul, fie cu acelasi tip de material, fie schimband materialul.
  • Nu ramaneti pe aceasta activitate mai mult de 15-20 min. In functie de varsta copilului, asteptati-va la o concentrare a atentiei de 5-10 minute.
  • Acest tip de activitate se repeta zilnic, timp de o saptamana sau doua – nu treceti la a doua etapa inainte ca prima sa fie perfect stapanita.
Ramaneti conectati pentru partea a II-a a acestui articol.