Activitati pentru dezvoltarea motricitatii fine – Partea a III-a


Prima parte a acestui articol este aici, iar ce-a de-a doua parte, aici. Cititi primele doua articole din aceasta serie pentru a avea o imagine completa asupra activitatilor prezentate.

Aceste exercitii sunt inspirate din pedagogia Montessori. Maria Montessori a pus un accent deosebit pe activitati care dezvolta autonomia si motricitatea fina si grosiera la copii. In viziunea ei, cei mici trebuie sa fie pregatiti pentru manuirea creionului inainte sa li se ofere creionul si inainte sa avem pretentia ca ei sa-l tina si manevreze in mod corect.
Iata, in continuare, etapa a III-a a exercitiilor pentru dezvoltarea motricitatii fine:
Materialele necesare:
  • boabe de fasole, boabe de porumb, orez (oricare din aceste materiale pe rand, nu toate odata, amestecate)
  • doua castroane
  • lingura
Modul de organizare al activitatilor:
  • cate o activitate pe sedinta/zi!! Nu exagerati cu repetarea acestui tip de activitate intr-o zi, pentru ca veti contribui la instalarea rapida a plictiselii si va veti lovi foarte curand de refuzul copilului de a mai face activitatea.
  • inainte de inceperea activitatii, antrenati copilul in cateva exercitii de incalzire a musculaturii mainii: inchidem-deshidem pumnul, cantam la pian in aer si pe masuta, batem din palme, rotim incheietura manutelor, etc.

Etapa III. Folosirea lingurii pentru mutarea materialului de lucru (de dimensiuni mici) dintr-un castron intr-altul.
  • Activitatea se desfasoara in aceleasi conditii ca si in prima si a doua etapa, numai ca, de aceasta data, prichindeii folosesc lingura. Pentru ca activitatea presupune folosirea unor materiale marunte, asteptati-va la accidente si alegeti un spatiu de lucru care se poate curata usor.
  • Demonstrati actiunea de cateva ori: cum se tine in mod corect lingura, cum umplem lingura fara sa ne ajutam impingand cu cealalta mana boabele, cum transportam spre celalalt castron si cum varsam materialul in castron fara sa facem dezordine in spatiul de lucru. Exercitiul este foarte bun si pentru micutii care invata sa manance singuri – ei insa trebuie supravegheati cu mare atentie, pentru ca tind sa bage in gurita boabele,  sau sunt usor fascinati de ce se intampla cand iei castronul cu totul si-l rastorni pe masa sau pe podea :)).
  • Daca cei mici dau semne de frustrare sau doresc sa renunte, lasat-i sa renunte si reveniti intr-un alt moment al zilei sau in ziua urmatoare. Folositi multe cuvinte de incurajare, si exprimati-va deschis entuziasmul pentru fiecare reusita, cat de mica.
  • Odata stapanita miscarea, cei mici vor fi captivati si vor dori sa incerce si cu alt tip de materiale.  Incurajati, incurajati, incurajati. Aceste exercitii sunt grozave pentru antrenarea musculaturii fine, asa ca incurajati perseverenta!
  • Cand stapanim toate aceste actiuni motrice, putem trece la folosirea paharelor de plastic/melamina pentru a exersa turnatul lichidelor dintr-un pahar in altul.