Activitati pentru dezvoltarea motricitatii fine – Partea a II-a


Prima parte a acestui articol este aici. Cititi primul articol din aceasta serie pentru a avea o imagine completa asupra activitatilor prezentate.

Aceste exercitii sunt inspirate din pedagogia Montessori. Maria Montessori a pus un accent deosebit pe activitati care dezvolta autonomia si motricitatea fina si grosiera la copii. In viziunea ei, cei mici trebuie sa fie pregatiti pentru manuirea creionului inainte sa li se ofere creionul si inainte sa avem pretentia ca ei sa-l tina si manevreze in mod corect.

Iata, in continuare, etapa a II-a a exercitiilor pentru dezvoltarea motricitatii fine:

 

Materialele necesare:

  • cubulete din lemn, piese de lego, pom-pomi sau ciucuri din vata, cuburi de zahar (oricare din aceste materiale pe rand, nu toate odata, amestecate)
  • doua castroane
  • cleste pentru cuburi de gheata

Modul de organizare al activitatilor:

  • cate o activitate pe sedinta/zi!! Nu exagerati cu repetarea acestui tip de activitate intr-o zi, pentru ca veti contribui la instalarea rapida a plictiselii si va veti lovi foarte curand de refuzul copilului de a mai face activitatea.
  • inainte de inceperea activitatii, antrenati copilul in cateva exercitii de incalzire a musculaturii mainii: inchidem-deshidem pumnul, cantam la pian in aer si pe masuta, batem din palme, rotim incheietura manutelor, etc.

Etapa II. Folosirea clestelui pentru mutarea materialului de lucru (de dimensiuni mai mari) dintr-un castron intr-altul.
  • Activitatea se desfasoara in aceleasi conditii ca in prima etapa, singura diferenta este ca, in aceasta etapa, nu mai avem voie sa ne folosim de degete, ci de cleste pentru mutarea materialului. La inceput, cei mici vor fi foarte stangaci in manuirea clestelui. Aveti mare rabdare pana cei mici reusesc sa stapaneasca mecanismul coordonarii vizuale si motrice.
  • Demonstrati actiunea de cateva ori: apucarea obiectului, transportarea lui spre celalalt castron tinand clestele apasat, eliberarea presiunii si lasarea obiectului sa cada in castron.
  • Daca cei mici dau semne de frustrare sau doresc sa renunte, lasat-i sa renunte si reveniti intr-un alt moment al zilei sau in ziua urmatoare. Folositi multe cuvinte de incurajare, si exprimati-va deschis entuziasmul pentru fiecare reusita, cat de mica.
  • Odata stapanita miscarea, cei mici vor fi captivati si vor dori sa incerce si cu alt tip de materiale.  Incurajati, incurajati, incurajati. Aceste exercitii sunt grozave pentru antrenarea musculaturii fine, asa ca incurajati perseverenta!
  • Acest tip de activitate se repeta zilnic, timp de o saptamana sau doua – nu treceti la a treia etapa inainte ca prima si a doua sa fie perfect stapanite.

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.